![]() |
Verkondig en verspreid deze boodschap uit de koran.
Video: Risala NL-ondertiteling (incl. Turks) - Bekijk: Deel 1. In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle, 1. "En laten zij u niet afwenden van de woorden van Allah nadat zij tot u zijn nedergezonden; en roep anderen tot uw Heer, en behoor niet tot de afgodendienaren." - Soerat Al Qasas 28, vers 87. وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ 2. "Voor elk volk hebben Wij wijdingen vastgesteld die zij moeten volgen; laat hen daarom niet met u er over redetwisten; doch nodigt hen tot uw Heer, waarlijk gij volgt de juiste leiding." - Soerat Al Hadj 22, vers 67. لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكاً هُمْ نَاسِكُوهُ فَلَا يُنَازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِيمٍ 3. "Roep op tot de weg van uw Heer met wijsheid en een uitnemende vermaning en discussieer met hen op de beste wijze." - Soerat An Nahl 16, vers 125. ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ 4. Zeg: "Dit is mijn weg: ik roep tot Allah in zeker weten, ik en mijn volgelingen. Heilig is Allah en ik behoor niet tot de afgodendienaren." - Soerat Yoesoef 12, vers 108. قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ 5. "En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'." - Soerat Al Foessilaat, vers 33. وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ 6. vervolg op www.moslimjongeren.be Via een overlevering van Al-Boechari, heeft de Boodschapper van Allah (vzmh) het volgende gezegd: "Vertelt aan anderen door datgene wat jullie van mij hebben vernomen, al is het maar één vers." Kopieer, plak en verstuur via e-mail naar al uw aanverwanten de bovenstaande boodschap uit de koran om hen aan te spreken (zie Soerat An Nahl 16, vers 125) en sluit je mee aan bij deze 'Dawah-Team' (zie onderstaande video). M??r info op www.moslimjongeren.be. <= = = ! [Vanaf hier stop de selectie, kopie?ren, plakken & verzenden] ! = = => |
DEEL I: Introductie - De 1e openbaring!!!
De verkondigde boodschap verspreiden is een feit (Rissala).
Bekijk hier alle video's van deze dawah (Rissalah): http://www.moslimjongeren.be/forum/showthread.php?p=1178#post1178 Andere mogelijkheden zijn: - Verstuur uw eerste uitnodiging (voor alle leden en niet-leden): vanuit de forum. - Gebruik deze hyperlink in uw E-mail: .. http://www.moslimjongeren.be/forum/showthread.php?t=330 - enz. ..., andere in aantocht, heeft iem. suggesties??? |
Masha'Allah beste broeder.
Inderdaad het is onze plicht om ons geloof te spreiden over heel de wereld. Moge Allah SWT ons daarin helpen. En moge Allah het ons gemakkelijker maken in deze moeilijke tijd waarin we zitten. Amien!!! Kan het kwaar dat ik die emoticons niet graag gebruik? Die doen mij echt denken aan Shirk. Sorry zo denk ik er natuurlijk over dat wil niet zeggen dat als ze mogen gebruikt worden dat ik ze iemand zal verbieden trouwens wie ben ik om dat te doen; Het zou stom zijn. |
Citaat:
Er zijn geleerde die zeggen dat het ook niet toegestaan is, aangezien het afbeeldingen zijn. |
Salaam ou 3laikoum beste,
Ik heb de afbeeldingen gedownload. Of ik heb iets verkeerd gedaan of het is gewoon zo dat de afbeeldingen geen afbeeldingen zijn maar tekst ik heb dus nergens geen foto van iets gezien. Dus in dit geval is het prima om het op die manier te verspreiden. opslaan plakken via de link en zo verspreid. Je mag wel maar ??n per minuut versturen dus kan het wel even duren als je contactenlijst groot is. Die van mij is momenteel nog heel klein maar zal insja'Allah zal mijn contactlijst ook groeien met moslimbroeders en zusters. Wa salaam ou 3laikoum warahmatouLlahi wabarakatouh, Abou Ismail |
Kennismaking.
Uitnodigen tot Allah (swt) wordt tot de meest eervolle en machtige manieren gerekend waarmee men dichter bij Allah (swt) komt. Het is omwille van deze reden dat de besten der mensen ooit deze verantwoordelijkheid in praktijk hebben gebracht: de profeten en de boodschappers. Dit is eigenlijk al voldoende om de gunst van het uitnodigen tot Allah (swt) aan te tonen, omdat wij de mensheid uitnodigen tot hun werkeleijke taak in dit leven: de werkeleijke aanbidding van Allah, de Verhevene. Allah (swt) heeft gezegd in de koran:
Soerat A-ddaariyaat (De Winden die verspreiden) 51, aya 56: "En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen." سورة الذاريات وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ Het is onder meer omwille van deze reden dat Allah hier een grote beloning en een immense gift aan gekoppeld heeft. De Boodschapper van Allah (vzmh) heeft gezegd: 'Ali ibn abie Talieb (r.a.): "Dat Allah door middel van jou een man leidt, is beter voor jou dan een rode kameel." Overgeleverd door Al Boucharie 4210 en Moeslim 2406. En dit niet anders dan omwille van het belang van deze daad. Het is dus aan de moslim om de fundamenten van het uitnodigen tot Allah te leren. Hij moet hierin de weg van de voorgangers van deze gemeenschap volgen, waarvan in de 1e plaats de Profeet Mohammed (vzmh), de eerste prediker van de Islam. Allah (swt) heeft gezegd in de koran: 33 سورة الأحزاب يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِيراً (45) وَدَاعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِيراً 46 Soerat Al-Ahzaab (De Confreranten) 33, aya 45 & 46. 'O, Profeet. Wij hebben u als getuige, drager van blijde tijdingen en waarschuwer gezonden. En als een roeper tot Allah door Zijn gebod, en als een stralende zon.' Dit omdat zij uitnodigen tot Allah met kennis en zekerheid. Allah (swt) heeft gezegd in Soerat Youssef 12, aya 108: سورة يوسف قُلْ هَـذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّهِ وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ Zeg: "Dit is mijn weg: ik roep tot Allah in zeker weten, ik en mijn volgelingen. Heilig is Allah en ik behoor niet tot de afgodendienaren." |
Wat zijn de redenen van deze dawah.
1. Het verspreiden van het geloof van Allah en het verwezenlijken van de aanbidding over de aarde, door al de zaken die dit tegenspreken tegen te gaan. Zaken als alle vormen van ongeloof, overschrijdingen, zware zonden en opstandigheid.
2. Het volgen van het goede voorbeeld van Mohammed (vzmh). Dit omdat hij predikte gedurende de nacht en de dag, en hij streed op de weg van Allah net zoals de profeten en boodschappers voor hem gestreden hebben. Allah (swt) zegt ons dat Noah gezegd heeft: 5. Hij zeide: "Mijn Heer, ik heb mijn volk dag en nacht geroepen, 6. Maar mijn roepen heeft slechts hun afkeer vermeerderd. 7. En telkens wanneer ik hen riep, opdat Gij hen zoudt vergeven stopten zij hun vingers in de oren, bedekten zich met hun kleren, volhardden (in hun ongeloof) en gedroegen zich laatdunkend. 8. Toen riep ik hen luide, 9. En verkondigde hun in het openbaar; ook sprak ik tot hen in het verborgene. - Soerat Noah (71), aya 5 t/m 9. Noah, een profeet van de profeten van Allah, nodigden zijn volk uit op elk tijdstip en via alle mogelijke manieren en wegen. Hij nodigde hen zelfs uit gedurende 950 jaar, zonder zonder dat hij dit moe noch beu werd. het is omwille van deze reden dat de geliefde Profeet Mohammeed (vzmh) gehoor gaf aan het bevel van Allah, toen Hij zei: 'Nodig uit tot de weg van jouw Heer' - Soerat An Nahl (De bij) 16, aya 125. En Zijn woorden: 'En nodig uit tot je Heer, jij bevindt je voorzeker op de rechte leiding' - Soerat Al Hadj (De bedevaart) 22, aya 67. En Zijn woorden: "En nodig uit tot je Heer, en behoor niet tot de afgodendienaars" - Soerat Al Qasas (De verhalen) 28, aya 87. En zo bleef de Profeet Mohammed (vzmh) prediken, totdat de dood tot hem gekomen is. En hij heeft zijn volgelingen opgelegd tot Allah uit te nodigen. Hij heeft gezegd: "Geef de boodschap verder voor mij, al was het ??n vers" Overgelverd door Al Boucharie 3461. 3. De aanwezigheid van afgoderij en ongeloof zal zijn sporen achterlaten op de aanwezigheid Allah en het zal ervoor zorgen dat er minder volgelingen van de Islam zullen zijn. Is het niete vroeg dan laat, en dit wanneer het uitnodigen tot Allah niet verder gezet wordt. 4. De vernietiging en de straf van de moslims weghouden. Allah (swt) heeft in Soerat Al Anfaal 8, aya 25: 'En behoedt u voor het onheil, dat niet alleen degenen, die onder u kwaad doen zal treffen. En weet, dat Allah streng is in het straffen.' Zayneb bint Djah'sh (Moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd, dat zij de Boodschapper van Allah (vzmh) het volgende vroeg: "Zullen wij vernietigd worden terwijl er goeden onder ons zijn?" Hij (vzmh) zei: "Ja, wanneer het slechtste zal overheersen" - Overgeleverd door Moeslim 2880. 5. De mensheid heeft de Islam erg hard nodig om hen van gevangenschap en slavernij te bevrijden, om hun problemen op te lossen en hun toestand recht te zetten. Wij kunnen deze problemen niets anders oplossen, dan met de juiste Islam. Allah (swt) zegt in Soerat Taaha 20, aya 124: 'En wie zich dan afwendt van mijn herdenking zal een nauw leven leiden' 6. De mensheid die volgens hun vrijheid, hun eigen rechten misbruiken of verwaarlozen tegen te gaan en tevens al de zaken die leiden tot dwaling die nu hun weg over de aarde gebaard hebben, en die ervoor zorgen dat de moslims die zwak zijn in hun geloof, beginnen te twijfelen. 7. Vernietigende beginselen als 'scheiding van staat en geloof', communisme, nationalisme, en andere nieuwe zaken tegen te gaan. 8. Uitnodigen tot Allah is de meest eervolle taak, omdat dit bijdraagt tot sterkte in dit leven en een gunst in het hiernamaals. |
DEEL II t.e.m. IV (Rissalah).
DEEL 2: 52'21" ↓
DEEL 3: 54'14" ↓ DEEL 4: 45'43" ↓ |
Wetgeving & aansprakelijkheid omtrent dawahvoering.
Uitnodiging tot Allah (swt) is een plicht voor iedere moslim, man en vrouw, allen naargelang hun mogelijkheden, omwille van de woorden van Allah (swt) die zegt in Soerat Al 'Imraan (Het Huis van Imraan) 3, vers 104 het volgende:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 'En laat er een groep onder u zijn die tot goedheid aanspoort en tot rechtvaardigheid maant en het kwade verbiedt; dezen zijn het die zullen slagen.' En omwille van de woorden van de Verhevene in Soerat Al 'Imraan (Het Huis van Imraan) 3, vers 110. كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ "Gij (Moslims) zijt het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; gij gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders." En omwille van de woorden van de Boodschapper van Allah -saws: "Wie van jullie iets verwerpelijks ziet, dat hij het dan rechtzet met zijn hand, en wanneer hij dit niet kan dan met zijn tong, en als hij dit niet kan dan met zijn hart en dat is het zwakste van het geloof" Overgeleverd door Moeslim 49. En in het vers van jullie is voor At-Tabiedh, dit wel ofwel zeggen dat dit voor een gedeelte is en niet voor iedereen, ofwel dat iedereen hier onder valt en dit is vergelijkbaar met de volgende woorden van de Meest Verhevene: حُنَفَاء لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاء فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ "Zo zij het. Wie dus de heilige geboden van Allah eert, het zal voor hem goed zijn in de ogen van zijn Heer. En wettig voor u is alle vee behalve hetgeen u anderszins is verkondigd. Vermijdt derhalve de onreinheid der afgodsbeelden en vermijdt het valse woord." Soerat Al Hadj 22, vers 30. |
Omwille van deze reden kan men dit niet als bewijs gebruiken dat prediken een verplichting is voor een bepaalde groep. Het is echter een verplichting voor iedereen, omwille van de voorafgaande bewijzen en de richtlijnen van het vers: 'En van onder jullie.'
Eigenschappen van een prediker: 1. Kennis: De prediker moet op de hoogte zijn van die zaken tot welke hij uitnodigt en met wat hij uitnodigt, Allah (swt) heeft gezegd: "Zeg: dit is mijn weg, ik nodig uit tot Allah met kennis en zekerheid" - Soerat Yoessoef 12, vers 100. De kennis is niet ??n geheel dat niet toelaat onderverdeeld te worden, het bestaat echter uit deeltjes. Wie een zaak kent is betreffende deze zaak een geleerde, en is dan verplicht hiertoe uit te nodigen , en hij wordt niet opgelegd uit te nodigen tot datgene hij niet kent. Het is aan elke moslim uit te nodigen tot Allah volgens de hoeveelheid aan kennis die hij bezit, en hij moet zich niet bezighouden met het uitnodigen tot de zaken waar hij geen kennis over bezit. Allah (swt) heeft gezegd: قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ "Zeg, ik vraag jullie geen beloning voor, en ik behoor niet tot diegene die een last geven." - Soerat Saad 38, vers 86. Als wij zouden zeggen dat uitnodigen tot Allah zich enkel beprekt tot de geleerden die een groot gedeelte aan kennis bezitten en neimand anders , dit zouden teostaan, dan zouden wij slechts een klein aantal predikers bezitten die niet noemenswardig zijn. Dan zouden leugens en het verwerpelijke wijdverspreid zijn, tergelijkertijd moet de prediker wel nut halen uit de geleerden zn zich verlichten met hun opnies, boeken en werken. 2. Op elk moment en situatie: Uitnodigen tot Allah is niet zoals bidden, vasten of de bedevaart die bepaalde tijden kennen die op voorhand vastgelegd zijn werden en gekend zijn en die men niet tevroeg noch te laat mag verrichten. Zie hier Noah, hij nodigde zijn volk uit gedurende de nacht en de dag, openlijk en in het geheim. En zie hier Yoesoef, hij verandert het gevang in een omgeving van de prediker en gebruikte de gevangenis niet als excuus, enz. ... . De moslim is een prediker in zijn huis, op zijn werk, op de markt en in zijn zaak. In zijn gedrag en in zijn omgang, ongeacht hij reiziger is of niet, op alle plaatsen en op elk tijdstip. Allah (swt) heeft gezegd: قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ "Zeg, mijn gebed, mijn offer, mijn leven en mijn dood, zijn allen voor Allah, de Heer der werelden" - Soerat An'aam (Het vee) 6, vers 162. En de woorden van de Profeet -saws: "Vrees Allah waar je ook bent" Overgeleverd door Moeslim 1987. |
| Alle tijden zijn GMT. Het is nu 04:27. |