| 40 Hadieth van An-Nawawi & El-Qodsi Uitspraken en gedragingen van de Profeet Mohammed (vzmh). |
 |
Genade afsmeken en het graf van de Profeet. |
 |
18 juli 2010, 12:27
|
|
|
Admin - بن عيا د محمد رشيد
Moke is offline
|
Genade afsmeken en het graf van de Profeet.
“Maak van mijn graf geen plaats van festiviteiten, maar smeek genade over mij af, want jullie smeekbeden zullen mij bereiken, waar jullie ook mogen zijn.”
In een sahih overlevering in Abu Dawud staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) deze woorden uitsprak.
|
|
|
|
 |
Geen vuur in de nacht laten branden. |
 |
18 juli 2010, 12:28
|
|
|
Moke is offline
|
Geen vuur in de nacht laten branden.
“Laat ’s nachts geen vuur in jullie huizen branden wanneer jullie gaan slapen.”
Er staat vermeld in Sahih Bukharie en Sahih Muslim dat Abdullah ibn Umar deze hadith heeft overgeleverd van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).
|
|
|
|
 |
Hoogmoed en schoonheid. |
 |
19 juli 2010, 03:59
|
|
|
Moke is offline
|
Hoogmoed en schoonheid.
“Degene die in zijn hart het gewicht van een atoom aan hoogmoed heeft, zal niet in het Paradijs binnentreden.” In Sahih Muslim en Tirmidhi staat vermeld dat Abdullah ibn Masud (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) deze woorden uitsprak. Een man riep toen uit: “Maar de mens heeft graag zijn kleren en zijn schoenen mooi zijn.” Daarop zei de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):“Voorzeker, Allah is Mooi en Hij houdt van schoonheid. Hoogmoed betekent minachting van het recht en neerkijken op de mensen.”
|
|
|
|
 |
Het geloof Islam (Hadith Nawawi 2). |
 |
19 juli 2010, 04:02
|
|
|
Moke is offline
|
Het geloof Islam (Hadith Nawawi 2).
Toen wij op een dag bij de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zaten, verscheen er een man voor ons met melkwitte kleding, en gitzwarte haren. Er was aan hem geen teken van het reizen af te zien en niemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet (vrede zij met hem) zitten, plaatste zijn knieën tegen die van de Profeet (vrede zij met hem), legde zijn handen op zijn dijen en zei: “O Mohammed, bericht mij wat de islam is.” De Profeet (vrede zij met hem) antwoordde: “De Islam houdt in dat je getuigt dat er geen god is (die het recht heeft aanbeden te worden) dan Allah en dat je getuigt dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, dat je het gebed onderhoudt, dat je de Zakaat uitgeeft en dat je (tijdens de maand) Ramadan vast en de bedevaart (Hadj) naar het Huis (van Allah, de Kabah in Mekka) verricht, indien je daartoe in staat bent.” Waarop hij zei: “Je hebt juist gesproken.” Wij waren erg verbaasd dat hij hem (eerst iets) vroeg en (daarna zijn antwoord) bevestigde.
Daarna zei hij: “Bericht mij wat imaan is.” Hij (de Profeet, vrede zij met hem) antwoordde: “Dat je gelooft in Allah, in Zijn Engelen, in Zijn Boeken, in Zijn Boodschappers, in de Laatste Dag en dat je gelooft in de voorbeschikking, zowel het goede ervan als het slechte.” Hij zei: “Je hebt juist gesproken.” Hij zei (vervolgens): “Bericht mij over (de betekenis van) Ihsaan.” Hij antwoordde: “Dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, dan ziet Hij jou wel.’
Hij (de man) zei: “Bericht mij over het (Laatste) Uur.’ (De Profeet, vrede zij met hem) antwoordde: “Daarover heeft de ondervraagde niet meer kennis dan de vrager.” Toen zei hij: “Vertel mij (dan) over haar tekenen.” Hij antwoordde: “Dat de slavin haar meesteres zal baren en dat je ziet dat op blote voeten lopende, naakte en behoeftige schapenhoeders wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen.”
Hierna ging hij (de man) weg en ik (Umar) bleef enige tijd zitten. Toen zei hij (de Profeet): “O Umar, weet jij wie die vragensteller was?” Ik antwoordde: “Allah en Zijn Boodschapper weten het het beste.” Hij zei: “Het was Djibriel, hij kwam om jullie (over) jullie geloof te leren.”
Deze overlevering staat in Sahih Muslim en is overgeleverd door Umar (moge Allah tevreden met hem zijn). Het is ook opgenomen in de 40 hadith Nawawi.
|
|
|
|
 |
Het verbouwen van gewassen. |
 |
19 juli 2010, 04:06
|
|
|
Moke is offline
|
Het verbouwen van gewassen.
“Wanneer een moslim iets plant en een mens of een dier eet ervan, dan zal hij beloond worden alsof hij die hoeveelheid in liefdadigheid heeft gegeven.” In een sahih hadith van Bukharie staat dat Anas ibn Malik (moge Allah tevreden over hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) dit zei.
|
|
|
|
 |
De grote zonden. |
 |
20 juli 2010, 03:19
|
|
|
Moke is offline
|
De grote zonden.
“Grote zonden zijn:
1. Het toekennen van deelgenoten aan Allah
2. Ongehoorzaam zijn aan de ouders
3. Het doden van een persoon
4. Een valse eed afleggen.”
In Sahih Bukharie staat dat Abdullah ibn Amr ibn Al-Aas (moge Allah tevreden met hem zijn) zei dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) deze opsomming maakte.
|
|
|
|
 |
Glimlachen naar je broeder. |
 |
20 juli 2010, 03:20
|
|
|
Moke is offline
|
Glimlachen naar je broeder.
“Onderschat niet het minste van de goede werken, al is het maar het glimlachen naar je broeder wanneer je hem tegenkomt.”
Dit is een authentieke overlevering van Muslim die overgeleverd is door Abu Dharr (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).
|
|
|
|
 |
Versierselen van de wereld. |
 |
20 juli 2010, 03:21
|
|
|
Moke is offline
|
Versierselen van de wereld.
“Waar ik bang voor ben voor jullie na mijn dood, zijn de verrukkingen en versieringen van de wereld die voor jullie geopend zal worden.”
In Sahih Bukharie en Sahih Muslim staat dat Abu Said al-Khudri overlevert: “De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) zat op de minbar en wij zaten om hem heen, toen hij zei…”
|
|
|
|
 |
Het paradijs. |
 |
20 juli 2010, 03:22
|
|
|
Moke is offline
|
Het paradijs.
“Ik heb voor Mijn dienaren gereedgemaakt wat geen oog ooit heeft gezien en wat geen oor ooit gehoord heeft en waar geen mens ooit van heeft kunnen dromen, maar het is verklaard in het Boek van Allah: “En geen ziel weet wat voor haar verborgen ligt aan bekoringen voor het oog.”
In Sahih Bukharie en Sahih Muslim staat dat Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) deze woorden van Allah in een hadith qudsi heeft aangehaald.
|
|
|
|
 |
Goedheid en zonden. |
 |
20 juli 2010, 03:23
|
|
|
Moke is offline
|
Goedheid en zonden.
“Goedheid is goed gedrag en zonde is datgene wat onrust in je hart veroorzaakt en waarvan jij niet houdt dat anderen ervan op de hoogte komen.”
In Sahih Muslim staat dat Nawwaas ibn Sam’aan al-Ansari heeft overgeleverd dat hij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) vroeg over goedheid en zonden. De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) reageerde op deze vraag met de bovenstaande woorden.
|
|
|
|
| Discussietools |
|
|
| Weergave |
Lineaire weergave
|
Regels voor berichten
|