Homepagina
.Favorieten
.Startpagina
Aanvraag Externe MailBox:
http://mail.moslimjongeren.be

Ga terug   Forums voor Moslimjongeren > Islam: Uitgebreid الاسلام مدد > De Heilige Koran

De Heilige Koran Lezen, uitleg, video's, recitaties, enz. ...

Antwoord

Discussietools Weergave

Het memoriseren van de koran: Elke Dag Nieuwe Verzen.
Oud 1 oktober 2008, 03:12   #1
Moke
Admin - بن عيا د محمد رشيد

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Meshaf Het memoriseren van de koran: Elke Dag Nieuwe Verzen.

Een interview met Oemm Saalih.

Een oma die de Qor-aan uit haar hoofd leerde op 82-jarige leeftijd.

Voorgelezen door de nobele Shaykh Dr. Saleh as-Saleh (moge Allah hem behouden):

Alle lof zij aan Allah, de Ene Die zei:

وَلَقَد يَسَّرْنَا ٱلْقُرْآنَ لِلذكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ

Voorzeker, Wij hebben de Qor-aan gemakkelijk gemaakt om te gedenken, is er dan iemand die gedenkt?
Soerat al-Qamar 54:32.

Velen over de hele wereld memoriseren de Qor-aan, en het is niet vreemd om de jeugd de Nobele Qor-aan uit hun hoofd te zien leren op een jonge leeftijd. Alhamdoelillah, Degene Die de Qor-aan makkelijk gemaakt heeft ter aandenken, heeft het gemakkelijk gemaakt voor Oemm Saalih van 82 jaar oud. In een Interview met Oemm Saalih werden haar de volgende vragen gesteld:

Wat was de reden die je ertoe dreef de Qor-aan te memoriseren na zoveel jaar? "Ik hoopte altijd al de Qor-aan te memoriseren vanaf de tijd dat ik jong was. Mijn vader had de gewoonte om altijd Allah aan te roepen dat ik ??n van de onthouders van de Qor-aan zou zijn, zoals hijzelf en zoals de oudere broers van mijn familie die het gememoriseerd hadden. Dus ik onthield in het begin ongeveer drie delen en toen, na mijn dertiende, trouwde ik en kreeg ik het druk met het huishouden en de kinderen. Nadat ik zeven kinderen had stierf mijn echtgenoot. Zij (de kinderen) waren allemaal jong, dus ik nam de tijd hen op te voeden en te onderwijzen, en toen nadat ze opgroeiden en trouwden, had ik meer tijd voor mezelf. Daarom, het eerste waar ik mezelf beval me op te richten was de Qor-aan."

Vertel ons over je reis met de Nobele Qor-aan.
"Mijn jongere dochter ging naar middelbare school en ze stond het dichtste bij me van de kinderen en was me het meest geliefd, omdat ze bij me bleef nadat haar oudere zussen trouwden en bezig raakten met hun levens, en omdat ze een rustig meisje was, rechtdoorzee en liefdevol. Daarbij was ze ge?nteresseerd in het leren van de Nobele Qor-aan, en haar docenten moedigden haar aan. Bovendien was ze erg enthousiast en ze vertelde me altijd over vele vrouwen die gedreven werden door deze geweldige motivatie om de Qor-aan te memoriseren, en waardoor ik hiermee ben begonnen."

Vertel me over je manieren van memoriseren.
"We (doelend op haar en haar dochter, die naar de middelbare school ging) wezen tien verzen aan. Dus iedere dag na ?Asr (1) hadden we de gewoonte om samen te zitten. Zij leest en ik herhaal drie keer na haar. Dan legt ze me de betekenis uit, en na een tijdje herhaalt ze dat drie keer. De volgende morgen herhaalt ze het voor me voordat ze naar school gaat.

Ze nam ook recitaties van ash-Shaykh al-Hoesarie - moge Allah hem genadig zijn - op, ieder vers drie keer herhalend en aldus bleef ik de meeste tijd doorgaan met luisteren. Daarom zouden we de volgende dag naar de volgende tien verzen gaan als mijn memorisatie goed was. Anders zouden we het nemen van nieuwe verzen uitstellen tot de volgende dag. Daarnaast wezen we de vrijdag aan om de memorisatie van de gehele week opnieuw te beoordelen. En dit was de reis vanaf het begin."

"In meer dan viereneenhalf jaar onthield ik twaalf Djoez- (delen) volgens de manier die ik je omschreef. Toen trouwde deze jonge dochter. Toen haar echtgenoot wist van de taak betreffende de memorisatie, huurde hij een huis dicht bij mij, zodat hij de voortzetting van de memorisatie mogelijk maakte. Daarnaast, moge Allah hem belonen, had hij de gewoonte om ons aan te moedigen en soms met ons te zitten en te luisteren, uit te leggen en te onderwijzen.

Toen, na drie jaar van haar huwelijk, raakte mijn dochter druk met de kinderen en haar huishouden en onze planning raakte verstoord, maar dat zorgde er niet voor dat ze opgaf. Integendeel, ze voelde dat mijn gedrevenheid voor de memorisatie nog steeds aanwezig was, dus zocht ze een speciale, goede docente om de reis onder haar supervisie voort te zetten. Dus ik voltooide de memorisatie met het succes van Allah en mijn dochter, die nog steeds bezig is met het afronden van de memorisatie van de Glorieuze Qor-aan. Ze heeft nog een beetje te doen, in shaa Allah ta'aalaa (als Allah - de Allerhoogste - het wil)."

Oud 1 oktober 2008, 03:14   #2
Moke

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Standaard

Deze motivatie van jou, had die een effect op andere vrouwen in je omgeving? "Het had werkelijk een goed, sterk effect. Mijn dochters en stiefdochters werden allemaal aangemoedigd en werkten aan het leren en onderwijzen van de Qor-aan aan hun kinderen en aan henzelf."

Na het memoriseren van de Nobele Qor-aan, denk je niet aan het werken aan het memoriseren van ahaadieth (overleveringen van de Profeet Mohammad - sallallahoe ‘alayhi wa sallam? "Ik heb nu negentig ahaadieth gememoriseerd en als Allah het wil zal ik doorgaan met de reis. Ik ben in mijn onthouden afhankelijk van de cassettebandjes en van het Qor-aan radiostation. Aan het eind van elke week komt mijn dochter en controleert de memorisatie van drie ahaadieth, en ik probeer er nu meer te memoriseren."

Is je leven gedurende deze periode van memorisatie van de Qor-aan veranderd? Is het op de ??n of andere manier be?nvloed?
"Ja, ik maakte een geweldige verandering door en ik probeerde altijd, alle lof is aan Allah, Allah te gehoorzamen voordat ik aan de memorisatie begon. Echter, nadat ik begon met de taak van het uit mijn hoofd leren, begon ik een steun te voelen, een grote steun, en alle zorgen begonnen van me af te nemen. Ik bereikte zelfs het stadium van het mezelf bevrijden van al deze overmatige zorgen betreffende vrezen voor de kinderen en hun zaken, en mijn moraal werd versterkt.

Ik had een nobele doelstelling om er voor te werken en dit is een geweldige Gunst van Allah - de Meest Verhevene - op mij, omdat we weten dat sommige vrouwen als ze oud worden en geen echtgenoot hebben en hun kinderen trouwen, vernietigd worden door de vrije tijd, gedachten, zorgen, enzovoorts. Maar alle lof is aan Allah, ik heb dit niet doorgemaakt en ik hield mezelf bezig met een geweldige taak en een geweldige doelstelling."

Dacht je er op een gegeven moment niet om deel te nemen aan ??n van de kringen die zich richten op het onderwijzen van de Qor-aan? "Ja, sommige van de vrouwen adviseerden me dit, maar ik ben een vrouw die de gewoonte heeft om thuis blijven, en ik houd er niet van om iedere dag de deur uit te gaan, en alle lof is aan Allah, mijn dochter volstond voor mij in iedere moeilijkheid en ik was heel blij te leren van haar. Mijn dochter was een voorbeeld in goedheid en rechtvaardigheid die we in onze dagen zelden tegenkomen.

Ze begon deze reis met me toen ze in haar puberteit was, wat een kritieke leeftijd is waar vele mensen over klagen. Ze had de gewoonte zichzelf onder druk te zetten zodat ze extra tijd had om mij te onderwijzen en ze was gewoon om mij met vriendelijkheid en wijsheid te onderwijzen. Haar echtgenoot was een goede hulp voor haar en hij spande zich erg in. Ik vraag Allah - de Meest Verhevene - om hen succes te geven en om hun kinderen in oprechtheid op te voeden."

Wat zeg je tegen een vrouw van jouw leeftijd die de Qor-aan wil leren en onthouden, maar die er bezorgd over is en zich er niet toe in staat voelt? "Ik zeg tegen haar dat er geen wanhoop zal zijn met de sterke, oprechte en ware vastbeslotenheid. Begin iedere keer met oprechtheid en sterke standvastigheid en afhankelijkheid van Allaah. En onthoud dat je op deze leeftijd de tijd voor jezelf zou moeten hebben. Echter, gebruik deze tijd niet alleen om uit te gaan of te slapen, enzovoorts. Houd je liever bezig met deugdzaam werk."

Wat zou je zeggen tegen een vrouw die nog jong is? Wat zou je haar adviseren? "Zoek bescherming bij Allah en Hij zal jou beschermen. Maak gebruik van de gunst van gezondheid en de wegen en middelen van gemak, die Allah aan jou verleend heeft. Gebruik dat om het boek van Allah te memoriseren. Dit is het licht dat je hart, je leven en je graf, nadat je sterft doet, opleven. En als je een moeder hebt, span je dan in om haar te onderwijzen en er is geen betere gunst aan een moeder dan ??n van haar deugdzame kinderen die haar helpt dichterbij Allah te komen."

Voorgedragen op 1 Moeharram 1426, 10 Feb. 2005.
Oorspronkelijk gepubliceerd in ad-Da'wah Magazine, no. 1552, 17 Rabie' al-Awwal 1417, hetgeen overeenkomt met 1 Aug. 1996.
Met dank aan: Moge Allah zuster Oemm Maahir al-Amerikiyyah belonen voor de bewerking van de originele presentatie op Paltalk.
Bron: www.understand-islam.net (soennah.com)

(1) 'Asr: Het namiddaggebed.

memoriseren van de koran
Oud 17 mei 2009, 15:50   #3
mahmud
Senior Member

mahmud is offline
Thumbs up memoriseren van de koran

selamoenalaykoem we rahmetoellahi we berekeatoehoe 'broeders en zusters in de islam'

Shaych al-Iemaam Moqbil ibn Haadie al-Waadi'ie
Bron: www.dekoran.net

Vraag: Wat is de juiste manier om de Koran en de overleveringen (Ahadieth) te memoriseren ?

Antwoord: Wat betreft het memoriseren van de Koran; dat verschilt per persoon. Er zijn mensen die in staat zijn om een pagina te memoriseren, en er zijn er onder hen die in staat zijn om een blad (voor- en achterzijde) te memoriseren, en onder hen zijn er die niet in staat zijn om meer te memoriseren dan een halve pagina of minder dan dat. Dus ??nieder aan de hand van wat hij aankan.

En van de zaken die helpen bij het memoriseren van de Koran zijn het herhalen en doornemen (van de Koran), en ermee in het nachtgebed te staan als je in staat bent om het nachtgebed te verrichten, want Allaah de meest verhevene zegt:

(("Voorwaar, het opstaan in de nacht (voor het Tahadjoed gebed) is zwaarder en het sterkst en het meest geschikt voor (het begrijpen van) het Woord (van Allaah).)) [73: 6]

En Hij zegt: (("En verricht in een gedeelte van de nacht het gebed (i.e. reciteer de Koran in het gebed), als een extra (Tahadjoed, vrijwillig gebed, Naw?fil) voor jou (O Mohammed).")) [17:79]

En zo ook het leren bij leraren en het memoriseren onder hun hoede. Wanneer zij echter niet aanwezig zijn, dan adviseer ik het aanschaffen van bandjes van de Koran van goede recitators; diegenen die de recitaties op de correcte wijze reciteren. En zij moeten het niet verlengen zoals 'Abd al-Baasit [ibn 'Abd as-Samad] dat doet, maar zoals de correcte gematigde recitators het doen. En niet van datgene dat gehaat was bij sommige van de Selef.

Maar wat betreft het memoriseren van de overleveringen (Ahadieth) dan is dat wat makkelijker wanneer dat gebeurt zonder de ketting van overleveraars. Misschien memoriseer je in ??n dag of twee dagen of drie dagen ??n overlevering, daarna handel je naar deze overlevering. Dit helpt om de overlevering in stand te houden. Vervolgens het doornemen (herhalen) met de metgezellen, en het veelvuldig herhalen en doorlezen.

Bron: At-Tuhfatoel-moedjieb ?ala asilat al-haadir wal-gharieb (pagina 157)
At-Tuhfatoel-moedjieb ?ala asilat al-haadir wal-gharieb (pagina 157)

http://dekoran.net/index.php?view=artic ... &Itemid=31
-----------------------------------------------------------------------
Hoewel het totale aantal van de Sahaabah dat de Koran uit het hoofd had geleerd en voorgelezen aan de Profeet klein was, hebben velen het uit het hoofd geleerd na zijn dood. In feite nam het aantal dat de Koran uit het hoofd kende met elke volgende generatie moslims toe. Vandaag de dag zijn er letterlijk honderden duizenden moslims over de hele wereld die dit hebben gedaan.
Er is geen enkel ander boek, religieus of anders, in de gedocumenteerde geschiedenis, dat op zo?n grote schaal uit het hoofd is geleerd. De Koran is ongeveer viervijfde deel van de lengte van het Nieuwe Testament van de Christenen, maar er is geen enkele persoon in de gedocumenteerde geschiedenis bekend die de het Nieuwe Testament compleet uit het hoofd kent. Feit is dat zouden op een of andere manier alle boeken in de wereld vernietigd worden, dan is het enige boek dat woord voor woord opnieuw kan worden geschreven, zonder enige fout, de Edele Koran.

http://www.risallah.com/koran/index.php?k=geschiedenis

Een intervieuw met Oemm Saalih
Oud 17 mei 2009, 16:02   #4
mahmud
Senior Member

mahmud is offline
Standaard Een intervieuw met Oemm Saalih

Een oma die de Qor-aan uit haar hoofd leerde op 82-jarige leeftijd

Voorgelezen door de nobele Shaykh

Dr. Saleh as-Saleh

- moge Allah hem behouden -

...

salaamalaykoem

Laatst gewijzigd door Moke : 17 mei 2009 om 20:19. Reden: Dubbel bericht inhoudelijk verwijdert!!!
  Met citaat antwoorden

Het memoriseren van de koran: vers per vers.
Oud 17 mei 2009, 19:46   #5
Moke

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Standaard Het memoriseren van de koran: vers per vers.

Salaam Alaikoem "Beste Broeder in de Islam" mahmud;

Het is zéér goed, dat je ons daar doet aan herinneren wat de belangen en eigenschappen zijn van het memoriseren van de koran. In het verleden heb ik al een poging geprobeerd, maar tevergeefs. Daarom heb ik deze 2 pogingen (berichten) samengevoegd.

Hierdoor doe ik een andere poging, een oproep naar alle broeders en zusters in de Islam om veel aandacht te schenken aan het memoriseren van de koran. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om de memorisatiepagina's van de koran te onthouden. Vele geloofsgenoten ondervinden hier hinder van.

Een gemakkelijke manier om de koran te memoriseren in deze jongeren forum is nl.:
- vers per vers te memoriseren (arabisch)
- met nederlandse vertaling.

لحفظ القرآن

De teksten kun je vb. hieruit halen:
Arabisch: www.tanzil.info & NL-vertaling: www.redouan.nl/koran_nl.htm

Ik zal eerst met de opening soerat beginnen, dan met een vers van de volgende soerat (Baqara: De Koe). De daarop volgende koranverzen worden aangevuld door onze geloofsgenoten (m/v).

Wa alaikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoehoe.

Soerat Al Fatiha (Het Begin).
Oud 17 mei 2009, 19:53   #6
Moke

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Standaard Soerat Al Fatiha (Het Begin).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾
-amien-2

1. In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
2. Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden.
3. De Barmhartige, de Genadevolle.
4. Meester van de Dag des Oordeels.
5. U alleen aanbidden wij en U alleen smeken wij om hulp.
6. Leid ons op het rechte pad,
7. Het pad dergenen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.

Soerat Al Baqara (De Koe).
Oud 17 mei 2009, 19:59   #7
Moke

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Thumbs up Soerat Al Baqara (De Koe).

-Bismillah-1

الم ﴿١

1. Alif Laam Miem.

Laatst gewijzigd door Moke : 17 mei 2009 om 20:08. Reden: De volgende mag de volgende memorisatie vervolledigen.
  Met citaat antwoorden

Oud 17 mei 2009, 20:33   #8
mahmud
Senior Member

mahmud is offline
Standaard

selamalaykoem beste broeder Moke

voor dat ik begin met het vervoledigen van de volgende vers.,
ik zit er de laatste tijd enorm mee in. ik heb zo een neiging om de koran te leren.
en blijkbaar is het uit het hoofd leren dus echt niet verbonden aan de 'leeftijd'...

*Er zijn personen die het op hun eentje doen maar het zou beter zijn om je een imaam te kiezen die reeds de koran helemaal kent.
hij kan je dan dagelijks of wekelijks opvolgen..

*het moet ook niet in een paar maanden gebeuren. je kan je beter genoeg de tijd geven, dat je het in ??n keer doet maar dan wel op een effici?nte manier.

*je zou het ook een onderdeel van je leven moeten maken. door het in acht te nemen van wat je allemaal geleerd hebt alsook het door een door te herhalen opdat je het niet zou vergeten.

* Er zijn een paar technieken te vinden op het internet. dit kan echter verschillen van persoon tot persoon.
Zo moet het in samenwerking gebeuren met veel geduld en een goede intentie.

Beste broeders en zusters,

hebben jullie nog suggesties?

@ Moke

ben jij soms op de hoogte of er broeders zijn die dit doen onder toezicht van een imaam. is er ergens de mogelijkheid om dit te doen?

Moge Allah onze inspanningen meer zegening tonen

wesalamalaykoem we rahmetoellah

Oud 17 mei 2009, 20:43   #9
mahmud
Senior Member

mahmud is offline
Standaard

ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ ﴿٢

2. Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.

Oud 18 mei 2009, 19:48   #10
Moke

Moke's schermafbeelding

Moke is offline
Standaard

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿٣﴾ وَ

3. Die in het onzienlijke geloven en het gebed houden en die weldoen met hetgeen Wij hun hebben geschonken.
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten